EGYPT LOVERS
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عزيزي الزائر / الزائرة ...يرجي التكرم بتسجيل دخولك اذا كنت عضوا منتسبا الينا .... واذا لم تكن عضوا

فيشرفنا تسجيلك وانضمامك الينا....نتمني لك قضاء وقت ممتع ومفيد معنا ان شاء الله

أسرة

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_cheersEGYPT LOVERS.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_farao
.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_biggrin

EGYPT LOVERS
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عزيزي الزائر / الزائرة ...يرجي التكرم بتسجيل دخولك اذا كنت عضوا منتسبا الينا .... واذا لم تكن عضوا

فيشرفنا تسجيلك وانضمامك الينا....نتمني لك قضاء وقت ممتع ومفيد معنا ان شاء الله

أسرة

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_cheersEGYPT LOVERS.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_farao
.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_biggrin

EGYPT LOVERS
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

EGYPT LOVERS

محبي مصر عقدوا اليمين ::: مالدرب غير حبها سالكين **** في حب مصر نعيش كل حياتنا:::وبحبها نبني المدائن فاخرين

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
يمكنكم زيارتنا علي الرابط التالي حيث تم تغيير عنوان المنتدي الي www.egylov.im4h.com/vb

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.

shymaa
Dr Deya
basma
Naroto
dano_90
9 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dano_90

dano_90

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Empty
مُساهمةموضوع: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالأربعاء سبتمبر 23, 2009 7:28 am

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Mmx57181

" .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_question
أنا محجبة ليه ؟ .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_question "

أنا محجبة - بعد إيماني بأمر ربنا إن الحجاب فرض على كل مسلمة - علشان الأسباب التالية:

1 - علشان انا حرة … مش من حق حد يشوف مني اللي مش عاوزاه يشوفه إلا بإرادتي … ومن حقي اختار مين اللي يشوف مني أجمل ما عندي .. واللي علشان يشوف ده ويبقى حقه وحلاله بلاله عن طيب خاطر.. لازم هو كمان يديني مشاعره واللي باقي من عمره عن طيب خاطر…

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Star3 .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Star3

2 -
علشان أنا غالية .. مينفعش أقلل من قيمة نفسي واخليها عرضة لكل العيون .. ويبقى خروجي مكشوفة ضوء أخضر لكل من هب ودب يسرق مني ولو نظرة لأي جزء مش متغطي مني .. حتى لو مكنش ده قصدي … بس مش حقدر امنعه … (كامل اعتذاري لغير المحجبات.. ولكن ده اللي حيوصل منك لضعيفي النفوس حتى لو مكنش ده قصدك.. وده اللي علشانه ربنا فرض الحجاب . علشان ميطمعش الذي في قلبه مرض) … مع الأخذ في الاعتبار انه “كل من هب ودب ده” مش بس الشباب اللي بيعاكس البنات في الشارع .. ده يتضمن حتي الزبال اللي بيسوق عربية الزبالة في الشارع .. كل دول بقى من الممكن انهم يبصوا لي … لأ ده كمان يمكن ماعجبهمش ويدوروا وشهم إعراضاً

3 -
علشان أنا باحترم نفسي .. وشايفة نفسي كبيرة قدام نفسي .. ومينفعش أنزل سوق المنافسة في الأنوثة علشان أفوز في الآخر بنظرة شهوانية أو كلمة غزل رخيصة أو عرض صحوبية

4 -
علشان انا جمالي مش خارجي وبس.. ومن حقي ان اللي ييجي يتجوزني .. واللي حاديله الباقي من عمري .. واللي حديله كل مشاعري .. واللي حاقاسمه أحلامي وأفكاري .. واللي حخلف منه ولادي .. وحاربيهم معاه .. مايختارنيش على مقاييس شكلية وبس .. أو تبقى هي دي العامل الأساسي في أختياره ليا … علشان كدة مش ضروري يشوفني في كامل زينتي وجمالي قبل ما ي! تجوزني . . الأهم انه يحب روحي ويعجب بشخصيتي .. ويرتاح معايا نفسياً.. (أصل في بنات بتأجل الحجاب لحد ما تتجوز.. على أساسا انها تكون شنكلت واحد وضمنته.. مع إن مفيش حاجة مضمونة في الزمن ده .. واللي اختارها علشان جمالها .. ممكن قوي يتجوز عليها واحدة أجمل منها.. لأنه أكيد في الأجمل منها يعني)..

5 -
علشان أنا باخاف على أخويا في الله اللي بيشوفني في الشغل أو في الكلية أو في المواصلات أو في الشارع .. ويمكن يكون عاوز يقرب من ربنا .. وبيجاهد نفسه علشان يغض بصره.. فمرضاش لنفسي اني اكون سبب في اني افتنه..

6 -
علشان أنا باشيل هم أخويا في الله اللي نفسه يتجوز ومش قادر لضعف إمكانياته المادية .. فمش ضروري يعني ازود عليه همومه… وأخيله في الرايحة والجاية ..

7 -
ده غير حاجة مهمة كمان … الكفن بتاع النساء.. فيه حجاب.. فاللي مش حتلبسه وهي حية بإرادتها طاعة الله.. حتلبسه كدة كدة وهي رايحة قبرها.. وطالما ربنا بيقول اننا نتستر حتى واحنا رايحين قبورنا وخلاص انتهى التكليف … ومحدش حيشوفنا تاني ولا حد حيطمع فينا .. يبقى مفيش معنى اننا نمشي مكشوفين لكل العيون واحنا أحياء نرزق.. يبقى الأولى اطيع ربنا بإرادتي وأقابله وهو راضي عني واخد أجري كامل.. ولاّ اني ملبسوش غير وانا جثة واقابل ربنا وهو غضبان عليا؟

والأسباب اللي فوق دي .. هي اللي فهمتني ليه ربنا فرض علينا الحجاب.. مش تعسير ولا تضييق .. الحجاب فعلا عزة وكرامة.. ميعرفهاش غير اللي داق طعم الستر ..

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Herz ربنا يهدينا ويهدي بنات المسلمين .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Herz
Naroto
Admin
Admin
Naroto

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالأربعاء سبتمبر 23, 2009 10:11 am

ربنا مش هايفرض علينا حاجه غير لما تكون مصلحة لينا وده لانه بيحبنا واللي بيحب حد بيحافظ عليه ... وبتهيالي مافيش اي حاجه تانيه اقولها غير اللي قلتيها .... واللي بتتجج ان الحجاب مش علي الموضه بالعكس دلوقتي فيه لبس جميل اوووووي وشيك اوووووي كمان عن اللبس اللي بيقولو عليه موضه وكلنا عارفين شكله عامل ازاي .

ربنا يهدي الجميع يارب ويهدي الشباب في لبسهم بقي فيه حاجات غريبه ...

لكي سلامي دانو
.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_cheers
https://egylov.7olm.org
dano_90

dano_90

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالأربعاء سبتمبر 23, 2009 1:24 pm

من الآخــــــــــ .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Star3 ــــــــــــر ..الحجــــــــــاب للبنت يعنى .(وقــــــ .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Star3 ـــــار )..

شكرا محمـــ .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Star3 ــــــود على مروركــ الطيبـــ..دمتــ بخيــــر ...
basma

basma

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالأربعاء سبتمبر 23, 2009 3:37 pm

جميل جدا يا دانو
جزاكى الله خيرا
dano_90

dano_90

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالأربعاء سبتمبر 23, 2009 3:58 pm

جزانــــــ .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_rolleyes ــــا اللهــ واياكيـــ كل الخير ...نورتى يابسبســـ,,,
Dr Deya
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالخميس سبتمبر 24, 2009 12:12 am

قال تعالى
ياأَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن
يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً
shymaa

shymaa

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالخميس سبتمبر 24, 2009 11:34 am

كلام مظبوط جدا شكرا يا دانو
ده حتى بنحافظ على جمالنا قوى بالحجاب
dano_90

dano_90

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالجمعة سبتمبر 25, 2009 5:45 am

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. 274959_1220692535

Dr Deya........

&

shymaa........
m7mod

m7mod

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالجمعة سبتمبر 25, 2009 9:23 am

بجد الموضوع جميل جدا جدا
teslam ur hands .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_cheers
اول حاجه فكرت فيها بعد ما قرات الموضوع ان لو كل بنت قرات .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_study الكلام ده وحسته واقتنعت بيه
اكيد ساعتها حاجات كتير هاتتغير
بس في عندي تعليق صغير جدا جدا
لما قلتي كل من هب ودب هايشوفك ومش بس الشاب اللي بيعاكس لا والزبال اللي بيشيل الزباله
انا مش بنتقد كلامك ولا حلجه بس ليه انتى قرنتي كل من هب ودب بالزبال .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_question 0
يعني هل انتى قصدك تدي مثال لكل من هب ودب بالزبال .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_exclaim .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_exclaim .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Icon_exclaim 0
انا عارف ان انتى اكيد متقصديش بس ده الانطباع اللي ممكن اي حد ياخده لما يقراها
على فكره لو انا مش شايف ان الموضوع حلو وخساره يبقى في فرصه لحد انه يعلق عليه انا مكنتش قلت الكلام ده وكالعاده معلش عشان طولت برده......................وسلام
dano_90

dano_90

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالجمعة سبتمبر 25, 2009 12:22 pm

هو طبعا مع احترامنا لكل المهن دى ...لكن الزبال ف مجتمعنا قد يكون لما بنقول اللفظ ده بيرتبط بالشعور بالاشمئزاز ...

لكن مع اعتذارنا ليهم طبعا ...هما اكيد مهمين جدا ف مجتمعنا ...

عموما ..ربنا يهدينا جميعا ..سواء البنات لما تحتشم او الولاد لما يغضوا ابصارهم ...

شكرا على مرورك ,,,,
HAMADA
مشرف المنتدي الترفيهي
مشرف المنتدي الترفيهي
HAMADA

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالإثنين سبتمبر 28, 2009 6:32 pm

ومن غير اى حاجه والله
بجد البنت المحجبه بتبقى افضل مليون مره من البنت الغير محجبه
يكفى بس احترام الناس ليها
شكرا يا
د/دانو عالتوبيك
جزاك الله خيرا

dano_90

dano_90

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالثلاثاء سبتمبر 29, 2009 2:51 pm

جزانا اللهـ واياكـ كل الخير ....

تحياتيـ .. .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Star3 ..
العمر لحظه

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالثلاثاء أكتوبر 06, 2009 1:43 pm

جزاكي الله خيرا lol!
chocolata

chocolata

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالخميس أكتوبر 08, 2009 5:39 pm

دانو الموضوع مش عارفه اقولك ايه لانه بجد راااااااااااااااااااااااائع وكلامك حقيقى جدا وفى الصميم من غير لف ولا دوران وياريت يبقى فعلا مقاييس اختيار الزوجه متعتمدش على الشكل الخارجى والجمال لانه زااااااائل وربنا يهدينا للخير وطريق الصواب ويسترنا ويستر بنات امه المسلمين باجمعها امييييييييييييييين يارب
dano_90

dano_90

مُساهمةموضوع: رد: .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.   .::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::. Emptyالجمعة أكتوبر 09, 2009 4:00 am

ميرسى يا(العمر لحظه( وميرسى ياشيكوووووو على المرور الجميل ...

هدانا الله واياكم لما فيه الخير دائما ....

.::.() أنا محجبة ليه ؟‏ ().::.
صفحة 1 من اصل 1